The Great Ocean Road

22 januari 2016 - Great Ocean Road, Australië

Na de Australian Open waren we zo enthousiast over de bus, dat alles geregeld was, dat we gelijk wilden gaan rijden. Na de koude douche bij het strand zijn we pas laat in de avond begonnen aan onze roadtrip. Wetende dat we niet zo ver konden komen, hadden we Geelong (voorstad van Melbourne) als doel. Echter bleek dit wat verder dan we hadden gedacht en zijn we onderweg bij Point Cook op een grote parkeerplaats gaan staan en hebben we daar onze nacht doorgebracht.
De volgende ochtend zijn we echt begonnen aan de Great Ocean Road! Het was niet het perfecte weer voor deze mooie route. We hebben veel regen gehad, waardoor we bij veel dorpen door gereden. Doordat de dorpjes midden op de route liggen, rij je er doorheen, waardoor je toch nog een goede indruk krijgt van het dorp en de sfeer ervan. Door het mindere weer hebben we relatief veel kilometers gemaakt, maar we hebben wel veel korte stops gemaakt om te genieten van het mooie uitzicht op de adembenemende kliffen, het uitgestrekte stranden en de oneindige oceaan. We hebben ook nog een wat langere stop gemaakt bij de Erskine Falls bij Lorne. Door het natte weer was het onderweg naar de top erg mistig, waardoor je bijna niks zag tijdens de weg omhoog. Met groot licht en in versnelling 2, zijn we uiteindelijk aangekomen bij de Erskine Falls. In de bus twijfelde we nog of de mist roet in het eten zou gooien, maar na de wandeling van 250 traptredes naar beneden, was die twijfel weg. De mist was zo goed als weg en maakte het uitzicht verder adembenemend. Nadat we de trap omhoog hadden gerend en de berg met mist, in zijn vrij, binnen 10min hadden afgedaald, zijn we doorgereden naar de Twaalf Apostelen. Na een korte zonsondergang, zijn we naar de volgende stad, Port Campbell, gereden. Op de kaart leek dit een vrij grote stad, dus we dachten daar even een hapje te eten en op zoek te gaan naar een slaapplaats. In werkelijkheid was het een stuk kleiner dan we dachten en konden we bijna nergens meer iets te eten krijgen (terwijl het pas half 9 was). Met een beetje geluk wilde één pizzeria wel pizza's voor ons maken om mee te nemen, dus hebben wij dit besteld en op een gesloten buiten terras op gegeten. Wat eigenlijk een toeristisch dorp zou zijn was in de avond een soort spookstadje, dus zijn we doorgereden naar The Arch (een van de twaalf apostelen) om daar, dicht bij de klif en oceaan, te gaan slapen.
De volgende ochtend hebben we de kleine parkeerplaats (waar we hadden geslapen) gebruikt om de bus (Captain) helemaal uit te ruimen en de rommel en onnodige spullen van de Franse dames weg te doen. Tijdens het opruimen kwamen we een nepslang tegen, waarvan Dylan het nodig vond om er een grap mee uit te halen. Hij sloop naar de auto naast ons en legde de slang achter het wiel van de bestuurder. Toen de Duitse bestuurder terug kwam en een lichte schrikreactie gaf, wilde hij de slang inspecteren. De beste man bleek in Duitsland een slangenexpert te zijn en wilde zijn hele reis maar al te graag een slang tegen komen. Hij was dus niet geschrokken, maar teleurgesteld dat het een nepslang was. Gelukkig kon hij de grap wel waarderen en gaf hij de slang terug, waarna de slang nog een hoop mensen een schrikreactie bezorgde.
Na het opruimen en het slangenavontuur zijn we het Great Ocean Road Wildlife Park gereden, waar je dieren (kangoeroe's, wallabie's, alpaca's, emu's, dingo's etc.) kon zien, aaien en voeren. De eigenaar van het park vertelde al bij binnenkomst dat hij helaas geen koala's in zijn park had, maar adviseerde ons om naar het Tower Hill Reserve te gaan om daar koala's te spotten. Wij hebben zijn advies aangenomen en dit was onze volgende stop. Bij aankomst een slapende koala gezien (ze slapen 20 uur per dag) en hierna een (achteraf teleurstellende) Peak Climb gedaan. Hierna zijn we terug gereden naar de stad Warrnambool en hebben we hier wat gegeten. Na het eten zijn we in het donker terug gereden om op de parkeerplaats van het Tower Hill Reserve tussen de dieren te slapen. Op de weg erheen kregen we al een mooi beeld van tientallen kangoere's op en langs de weg. We deden dit ook met het plan om de volgende ochtend de wekker om 6 uur 's ochtends te zetten om koala's te spotten die wakker zijn. Helaas zijn wij niet zulke ochtendmensen en zijn we beide keihard door de wekker heen geslapen (oeps!). Het is nu zondag en op dinsdag was het Australia Day, een feestdag die we samen zouden vieren met vriendinnen van Meta, dus was het voor ons tijd om terug te keren naar Melbourne. Onderweg hebben we een kleine omweg genomen en zijn we naar Cape Otway (een vuurtoren en het meest zuidelijke puntje van Australie) gereden. Hier hebben we vele koala's hoog in de bomen gezien, maar ook één op slecht 1 meter afstand! We zijn doorgereden tot net voorbij Geelong en hebben op een vrachtwagenparkeerplaats bij de BP geslapen, na een kleine Skype sessie met het ouderlijk thuisfront. Maandag hebben we het laatste stukje naar Melbourne gereden en hebben we op het strand van St Kilda gelegen, Luna Park (een klein pretpark) bezocht en gepicknickt op een grasveldje. Deze avond hebben we sinds een week weer in een echt bed geslapen bij de vriendin van Meta. Na een goede nachtrust hebben we de volgende dag drankjes gedaan en geluncht met onze Australische vriendinnen en hebben we 's avonds gekookt en tennis gekeken.
De volgende dag was het tijd om Melbourne te verlaten om te beginnen aan onze reis over de East Coast.

1. Dineke:
    Hallo Dylan en Meta,
    Leuk jullie zo te volgen, wat een belevenis!!
    Geniet er van.
  2. Marguerite:
    leuk en genieten maar
  3. Tineke:
    1 februari 2016
    Voor ons destijds veel dode kagooroos langs de weg echt schokking
  4. Heily:
    3 februari 2016
    Wat leuk dat ik jullie reisverslag kan lezen. Wat hebben jullie al veel ondernomen en gezien! Nog heel veel reisplezier!
    Oma
  5. Papa:
    21 februari 2016
    Het is alweer een tijdje geleden, dat jullie het laatste stukje geplaatst hebben. Ik zit alweer een tijdje te wachten op deel 3!
    Maar....
    Veel plezier en let goed op jullie papieren en geld.