Ti-Ta-Thailand

17 mei 2016 - Krabi, Thailand

Na Perhentian Kecil (het eiland) hadden we de smaak wel te pakken en het proefde naar meer.. Dus wilden we de eilanden van zuid Thailand wel opzoeken, maar heel veel tijd hadden we hier niet voor, dus we moesten kiezen tussen de oostkust of westkust. Aangezien de oostkust ons erg toeristisch leek (en hierdoor een stuk drukker) besloten we voor de westkust te gaan. Koh Lanta, Koh Lipe en Koh Ngai waren de eilanden die op ons programma stonden en een goede startplaats hiervoor was Krabi. Dit ligt iets zuidelijker dan het welbekende Phuket (wat ook erg toeristisch, druk en duur bleek te zijn, dus die we daarom hebben overgeslagen), maar ook aan de kust. Daarbij kwam ook dat Krabi omgeven was door mooie natuur, dus op een mooie wandeling maakten wij nog wel een kansje.
's Ochtends werden we opgehaald bij ons hotel in Penang en na een dagje reizen in een minivan kwamen we aan in Krabi Town. Omdat we nog niks geboekt hadden en hierdoor geen idee hadden waar we eigenlijk heen moesten hadden we een taxi gedeeld met een Australische man die bij ons in de bus zat. Zijn resort zat 'iets' boven ons budget, maar er schenen veel andere resorts en hotels in de buurt ervan te zitten, dus we besloten mee te rijden naar zijn resort en daar verder te zoeken. Zijn resort was in Ao Nang, een strandplaats naast Krabi. Het was een gezellige straat met veel kleine restaurantjes, hotels en guesthouses, dus we hadden er zo één gevonden. Na een beetje onderhandelen kwamen we uit op een mooie prijs, die achteraf nog eens ver onder de prijs lag wat op booking.com stond; dat was weer even mooi meegenomen. Een heerlijke ruime kamer met WiFi en airco en alles wat we nodig hadden binnen een steenworp afstand!
Om de boel te verkennen wilden we een scooter huren, maar dit was nog moeilijker dan gedacht.. Overal vroegen ze namelijk om je paspoort als borg, maar die geven we natuurlijk niet zomaar weg! Zeker niet omdat er op internet vele verhalen staan van mensen die worden opgelicht door scooterverhuurders, waarbij er veel geld van ze wordt gevraagd en ze hun paspoort pas terug krijgen nadat dit bedrag is betaald. Na een halve dag rond te zoeken in de straat, niks gevonden te hebben, hadden we uiteindelijk via internet een verhuurder gevonden, die de scooter een half uur later kwam brengen. Het bleek een Europese man die goed Engels sprak en we hoefden alleen geld als borg te geven. Ondertussen waren we weer een halve dag verder dus besloten we alleen even een kijkje te nemen in Krabi Town.
Zo ver als dat we (op dat moment) vooruit dachten besloten we vast even uit te zoeken hoe we vanuit het zuiden van Thailand het best in Bangkok konden komen voor het vervolg van onze reis, vliegen naar Myanmar. De beste optie bleek de nachttrein, een bekende en gewilde optie onder backpackers. Het bestellen van de treintickets was alleen nog even een karweitje.. Dit kon namelijk op het station van Bangkok (erg handig als dat je eindbestemming is), online kon ook, maar de tickets moesten bij je hotel bezorgd worden en je moest hiermee 7 werkdagen van tevoren zijn (plus je moest er ook nog extra voor betalen) of je kon het op het station van vertrek kopen. Aangezien we krap aan zaten met het aantal dagen om het te laten bezorgen bij je hotel besloten we voor de laatste optie te gaan. Hier kwam echter één klein probleempje bij kijken, waar Krabi volgens de site van de tickets wel een station had, zei Google van niet en de dichtstbijzijnde stations waren Surat Thani of Trang. Surat Thani lag aan de oostkust en hierdoor voor ons een beetje uit de route en Trang was één van de plaatsen waar de boten van Koh Lipe heen gingen, dus dit kwam een stuk beter uit. Het was alleen wel even 140km van Krabi vandaan. Erg ver, maar niet onmogelijk.. En we hadden een hele goede, stevige scooter, waar we veel vertrouwen in hadden.
Onze 2e dag kwam hierdoor in het teken te staan van de treintickets bestellen. Heerlijk scootertochtje van 2,5 uur (met een aantal stops voor de pijnlijke billen van het lange zitten), maar op (onverwachts) vrij goede wegen en met mooie uitzichten. Na een lange rit aangekomen, is alles binnen 2 minuutjes geregeld en staan we weer buiten. De tickets waren wel een stuk goedkoper dan via internet, dus dat was wel een fijne bijkomstigheid.. Na een korte, heerlijke, lunch (waar we zeker weer heen gaan, bij vertrek met de trein) was het tijd om weer terug te rijden. Een stopje gemaakt bij de hot springs dicht bij Krabi. Een natuurlijke jacuzzi, helemaal voor onszelf, om even lekker bij te komen van alle kilometers.
Na een hele dag te hebben gezeten op de scooter, was het de volgende dag tijd voor wat actievers. Met de scooter gereden zijn we naar het startpunt van de Khao Ngon Nak Nature Trail, waar we een wandeltocht gingen doen naar een 'mooi uitkijkpunt'. Na een pittige start van een uur lang alleen klimmen, was het eigenlijk een heerlijk wandelpad met veel afwisseling tussen klimmen en dalen, wat het uiteindelijk niet extreem zwaar maakte. Desondanks gutste het zweet van onze hoofden af door de Thaise temperaturen en luchtvochtigheid. Bijna bij de top aangekomen, kregen we door de bomen en open plekken al een glimp van het schitterende uitzicht. De uitzichten vanaf de top waren echter adembenemend met alle natuur, rotsen en de zee en eilanden aan de andere kant. Je kon bijna helemaal rondom lopen, waardoor je van alle kanten kon kijken. De wandeling duurde uiteindelijk (zonder de pauze aan de top) totaal 4 uur, dus we hadden wel een bittergarnituurtje verdiend vonden wij! Helaas geen bitterballen, maar de loempia's en andere Thaise snacks in combinatie met een bananenshake en een verse kokosnoot waren ook zeker niet verkeerd.
De volgende dag was het tijd om naar het eerste eiland te gaan; Koh Lanta! Hier hadden een hotel voor 2 nachten, voor maar 15 euro. Je zou denken dat je voor die prijs ook echt 3x niks krijgt, maar we hadden een ruime kamer, met airco en een groot bad (waar zelfs Dylan met gestrekte benen in kon zitten!) en er was ook een zwembad. Voor ons was dit ook het mooiste van het eiland, want we hebben een scooter gehuurd en rond gereden, maar er was weinig moois op het eiland. Voor ons gevoel was het ook niet echt een eiland, omdat het zo groot was en heel begaanbaar. Je wist wel dat je op een eiland zat omdat er maar één hoofdweg is die rondom het eiland loopt, maar het voelde meer als een dorp. Één dag op het eiland was dan ook meer dan genoeg voor ons en de volgende dag gingen we met de boot naar Koh Ngai. Omdat de boot ons afzette bij je hotel hadden we van tevoren al wat geboekt, want dit eiland was wat minder begaanbaar dan Koh Lanta. We lazen op internet dat iemand nog niks had geboekt en door de jungle moest lopen met alle bagage, op zoek naar een hotel.. Hier zaten wij niet echt op te wachten natuurlijk en we boekten alvast een hotel. De boot ging erg langzaam en het was erg warm, dus het eerste wat we deden bij het Koh Ngai Resort was omkleden en het zwembad in! Hierna hebben we geluncht, een kayak en snorkels geleend en zijn we de zee op gegaan. We waren nog in voor een wandelingetje in de middag, maar helaas hebben we niet echt een doorgang de jungle in gevonden en het strand stopte ook aan het eind van het resort. We zaten dus enigszins opgesloten op het resort. Na even gerelaxt te hebben op de kamer hoorden we buiten regen, terwijl we toch echt wilden gaan avondeten. Na moed te hebben verzameld om de regen te trotseren stapten we de deur uit en zagen we dat het personeel een paraplu bij onze deur had gezet! Het was laagseizoen, dus het was erg rustig (lees: zo goed als stil op ons en 2 andere gasten na) en zeker met de regen erbij was er vrij weinig te beleven, dus zijn we na het eten maar weer terug gegaan naar de kamer..
De regen, wat voor het eten al begon, sloeg 's nachts over in een flinke onweersbui en is de volgende dag ook niet gestopt. Om op Koh Lipe te komen, moesten we via Trang, dus we hadden een boot besteld voor de volgende ochtend. De regen bleef maar met bakken naar beneden komen en de zee was erg onrustig, dus er was wederom weinig te beleven op het eiland.. Halverwege de dag kwam dan ook een personeelslid naar ons toe met het verhaal dat meerdere personeelsleden die middag met de boot naar Trang gingen en dat we ook met hun mee konden gaan. Aangezien we al de hele dag niks te doen hadden namen we dit aanbod maar al te graag aan (des te eerder konden we op Koh Lipe zijn!). 2 uren later kwam de (roze) speedboot aan en na een enigszins ruig, maar leuk, boottripje kwamen we aan bij de haven. Vanuit hier gingen we met een minivan waarna we werden gedropt bij een touring agency, zodat we onze ticket naar Koh Lipe konden boeken. Dit hebben we dan ook gelijk geregeld voor de volgende dag en hierna heeft ze ook een hotel voor ons geregeld.
In de kamer kwamen we echter een bericht op Facebook tegen over een cycloon die over het zuiden van Thailand trok en veel regen en onweersbuien meebracht (vandaar ook alle regen op Koh Ngai).. Hierdoor zaten we in twijfel of we wel naar Koh Lipe moesten gaan. De doorslaggevende factor, om te cancellen, was het weerbericht op Google, die aangaf dat er een fikse onweersbui precies op het moment zou zijn dat we op de boot zouden zitten.. Daarnaast zou het met alle regen waarschijnlijk toch niet bijzonder zijn om op een eiland te zitten, dus we zijn terug gelopen naar de touring agency om te tickets te annuleren, wat gelukkig ook kon en we al ons geld terug kregen.
Echter betekende dit wel dat we 5 dagen lang in Trang moesten blijven, waar niet echt veel te beleven was. We konden niet echt ergens anders heen, omdat we de nachttrein pas voor het eind van de week hadden geboekt (in verband met onze volgende vlucht naar Myanmar).. Dan maar een scootertje huren en toch even alles ontdekken op de scooter (voor zover dat kon met de flinke regenbuien meerdere keren per dag)! De komende dagen hebben we vooral veel gebruik gemaakt van de goede WiFi van het hotel (een hoop afleveringen op Netflix gekeken), maar hebben we ook een dagje getoerd naar een aantal watervallen (waarbij we onwijs veel geluk hebben gehad met het weer) en kenden we Trang zo ondertussen uit ons hoofd. We hebben ook nog even een bevestiging gehad dat we de juiste keuze hadden gemaakt door niet naar Koh Lipe te gaan, we hadden namelijk gelezen dat er een boot is omgeslagen door de ruwe zee (door de cycloon), waarbij er ook twee mensen zijn omgekomen..
De dag van de nachttrein waren we dan ook erg blij weer ergens anders heen te gaan. Nog even heerlijk geluncht bij het restaurant naast het station en hierna plaats genomen in onze coupé van de trein. Stipt op tijd vertrokken en de treinreis viel ons reuze mee. Om 19uur werden de bedjes al uitgeklapt en opgemaakt en konden we gaan liggen. Erg veel rust kregen we deze nacht helaas niet, omdat vele beestjes vliegjes in het bed Meta wakker hielden en zij hierdoor Dylan wakker hield. Ook was het vrij warm in de coupé, omdat we alleen ventilators hadden (de plekken met airco zat al helemaal vol).
Alles bij elkaar was de rit prima, kwamen we keurig op tijd aan en hadden we nog genoeg tijd om bij het (goeie) vliegveld te komen en te ontbijten. Omdat we in eerste instantie bij het verkeerde vliegveld van Bangkok waren, werd het nog enigszins krap voor de vlucht, maar ook dat is weer goed gekomen. Het was weer tijd om dit hoofdstuk af te sluiten en het volgende hoofdstuk te gaan realiseren; Myanmar.

1. Rick:
    7 juni 2016
    Wat een mooi verhaal weer. Op naar het volgende. Benieuwd hoe jullie Myanmar vinden
    Liefs Krabs